logo - placeholder

מה צריך לדעת לפני שמתחילים לטפס?

wall_climbers

תוכן עניינים

זה לא סוד שקירות טיפוס זה אחד מסוגי הספורט המהנים ביותר שיש. השילוב בין הישגיות להנאה, בנוסף לשיפור מאסיבי בגמישות ובכושר הגופני, הופכים אותו לאטרקטיבי ביותר למגוון רחב של אנשים המעוניינים לפתח את הגוף ואת הראש.

אז למה קירות הטיפוס ברחבי הארץ עדיין לא מוצפים באלפי מתאמנים? כנראה שיש מספר דברים שצריך לדעת לפני שמתחילים לטפס. אנחנו מקבלים המון שאלות, החל מהכושר הגופני הנדרש ועד לציוד שצריך להגיע איתו.

ככלל אפשר להגיד שהדברים הרבה יותר פשוטים ממה שהם נראים – לא צריך להיות זיקית אנושית וגם לא מתמודד בנינג'ה ישראל. אנחנו כאן כדי לסדר את הראש ולעזור לכם להגיע לקיר בהקדם האפשרי.

אל חשש, לאחר שתקראו את הכתבה הבאה – תהיו מוכנים לאימון הראשון שלכם. וגם אם אתם מטפסים עם נסיון, אולי תגלו כאן דבר או שניים שלא ידעתם.

מוכנים להתחיל?

מצב גופני

למי מיועד הטיפוס? החדשות הטובות הן שכדי להתחיל לטפס לא צריך להיות בכושר גופני מדהים, ובטח שלא להיראות כאילו הרגע יצאת מהסיבוב האחרון של הנינג'ה. הסוד הוא להתחיל לאט ובהדרגה. אם לא הזזתם את הגוף בכלל בחודשים האחרונים, אפשר לעשות תרגילי כושר פשוטים כמו כפיפות בטן או שכיבות סמיכה כמה ימים לפני שמתחילים, רק כדי להזכר איך זה מרגיש.

חשוב לזכור לעשות חימום בתחילת האימון ומתיחות בסופו. הטיפוס מפעיל את כל שרירי הגוף, ובעיקר את חגורת הכתפיים והאצבעות. אנחנו רגילים שכפות הרגליים תומכות בכל משקל גופנו, אך למעשה, הידיים מסוגלות גם הן לשאת משקל רב. העובדה שבתקופה הפרהיסטורית הלכנו על ארבע, הופכת את חגורת הכתפיים לאיזור חזק יותר משאנו משערים.

רבים מן המטפסים מדווחים על פציעות באצבעות. אימון הדרגתי והקשבה לגוף יכולים למנוע פציעות כאלו. רצוי להחליף בין סוגי האחיזות השונים כדי לא ליצור עומס על נקודה ספציפית. שיטה נוספת היא שימוש בטייפ קינזיולוגי מקצועי, המודבק על האצבעות או חגורת הכתפיים בצורה התומכת בשרירים ומסייעת להם לעבוד בצורה בטוחה ויעילה. כדי לקבל מידע נוסף לגבי טייפ קינזיולוגי והדרך הנכונה להדביק אותו, אפשר לפנות לאורתופד או רופא דרך קופת החולים.

ולמי זה פחות מתאים? טיפוס קירות מיועד לאנשים בעלי מצב בריאותי כללי תקין. אם אתם קשישים, בעלי משקל עודף, סובלים מיתר לחץ דם או בעיות בגב התחתון, כדאי להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים להתאמן. זה לא בהכרח אומר שלא תוכלו לטפס, אבל כנראה שתוכנית האימונים שלכם תהיה שונה וזהירה הרבה יותר.

ביגוד והנעלה

יש מספר כלי עזר שיכולים לסייע בטיפוס, אבל ממש לא חובה לרכוש אותם, בטח שלא לפני הטיפוס הראשון.

כלי העזר הראשון הוא כמובן נעליים לטיפוס. נעלי הטיפוס דומות במראה ובמבנה לנעלי פוינט, המשמשות רקדניות בלט. הקצה המחודד שלהן והטקסטורה המעט נוקשה מאפשרת אחיזה חזקה ויעילה גם בשקעים יחסית צרים או שטוחים. עם זאת, לגמרי אפשר להסתדר בלעדיהן – בתור מתחילים אנחנו לא ממהרים לשום מקום (ובעצם, גם לא בתור מתקדמים).

מבחינת הבגדים, פשוט בואו כמו שאתם, עם מה שנוח לכם. זכרו שעל גבי הבגדים תצטרכו ללבוש רתמת בטיחות ייעודית.

מה שכן – אחרי כמה ביקורים בקיר הטיפוס בטח יתחשק לכם לרכוש בגדים חדשים, שיבליטו את כל השרירים החדשים שיתפתחו במהירות. הטיפוס מראה את התוצאות המעולות שלו במראה החיצוני וגם במצב הרוח, וכנראה שגם לכם, כמו לנו, יהיה קצת חשק להשוויץ. ראו הוזהרתם…

מגנזיום לטיפוס

בטח ראיתם את אותם מטפסים מקצועיים שנראים כמו זיקיות, מתקדמים במעלה קירות בשיפוע שלילי בלי להחליק אפילו מילימטר. אז לא, הם לא פיתחו אצבעות דביקות ולא הפכו לדמויות מסרט מדע בדיוני. הם משתמשים באבקת מגנזיום מיוחדת לטיפוס, שמונעת החלקה ובדומה לנעליים, עוזרת לנו להיאחז בקיר בצורה טובה יותר. את אבקת המגנזיום שומרים בפאוץ' קטן שנתלה על הגוף בזמן הטיפוס.

למען האמת, אנחנו לא לגמרי בטוחים שכל הסוגים של האבקות אכן מכילות מגנזיום, ויש מוצרים שונים שאפשר לרכוש במגוון סכומים.

האם צריך להשתמש באבקת מגנזיום כל הזמן? ממש לא. אפשר לוותר עליה בטיפוס הראשון. עם זאת, מומלץ להתנסות בשימוש בה באיזשהו שלב. זה יכול לעשות את החיים הרבה יותר קלים – בעיקר אם אתם נוטים להזיע הרבה בכפות הידיים.

את אבקת המגנזיום מומלץ להביא איתכם, ניתן גם לקבל אותה בקיר הטיפוס (במרבית המקומות).

מוטיבציה

כדי להתחיל לטפס הדבר העיקרי שצריך הוא מוטיבציה. את המוטיבציה אי אפשר לקנות, להשיג, לגרד או לבקש ממישהו אחר. הדבר הכי חשוב שצריך לפני שמתחילים לטפס, הוא פשוט לרצות לעשות את זה. אם אתם צריכים השראה, אנחנו ממליצים לכם להכנס ליוטיוב ולהסתכל על סרטונים של מטפסים מנוסים. הביטו בתנועות הגמישות והקלילות, בסוגי הטכניקה השונים והמרתקים. נסו להתעניין בסוגי ואתרי טיפוס שונים – מצוקים טבעיים, טיפוס אורבני, בולדרינג וכו'. שאבו כמה שיותר השראה מכל אלה. דמו לעצמכם שאחרי כמה חודשי טיפוס, אתם כבר יכולים להתקרב לדבר המטורף הזה.

אתם תראו שכשתגיעו לקיר בפעם הראשונה, בין אם אתם כבר מתאמנים כל יום בחדר כושר או יושבים כל היום מול המחשב, המוטבציה תעשה את שלה ותקפיץ אתכם בבטחה כל הדרך לסוף המסלול.

אז בקצרה…

דיברנו על ארבעה גורמים שיכולים להשפיע על הביקור הראשון שלכם בקיר: מצב גופני, ביגוד והנעלה, אבקת מגנזיום לטיפוס ואחרון חביב – מוטיבציה. כל אחד מאלו הוא חשוב בפני עצמו.

אבל צריך לזכור שהמסקנה הסופית היא שהדבר שהכי חשוב להביא, הוא פשוט את עצמכם. כל השאר זה רק תוספת.

שתפו עם חברים
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email