לוגו - קירות טיפוס

סוגי טיפוס קירות

טיפוס צוקים בטבע

תוכן עניינים

סוג קיר הטיפוס עליו אתה מטפס לא צריך להתבסס על הסגנון שאתה מעדיף, אלא על המיקום שלך ועל סוג הסלע.

 ישנם שלושה סגנונות או סוגי טיפוס קירות עיקריים: טיפוס באולם, טיפוס בולדרים וטיפוס הובלה. לכל אחד מאפיינים וגבולות משלו.

טיפוס באולם- קיר טיפוס באולם הוא בדרך כלל על מבנה ישר ברוחב של כ-6 מטר וגובה של 12 מטר. הוא מיועד כדיש כמהסוגי טיפוס קירות מטפסים יוכלו לטפס בו זמנית; כל מטפס משתמש ברתמות מעוצבות במיוחד ובעוגני חבל עליון המאפשרים עד ארבעה מטפסים לכל מסלול. 

זוהי האפשרות הבטוחה ביותר והיא הפופולרית ביותר למתחילים מכיוון שלא קל ליפול ולפגוע בעצמך. סוג זה של קיר עשוי בדרך כלל מחומרים מעשה ידי אדם. חשוב מאוד שהברגים המחזיקים את עוגני החבל העליון יהיו חזקים מספיק כדי לעמוד בעומס כבד.

בולדרינג מקורה

 בולדרינג הידוע גם כבולדרינג הוא סוג של טיפוס סלעים שמתבצע ללא שימוש בחבלים או רתמות.

טיפוס פנים שונה מטיפוס חיצוני בפשטותו ובדגש המופחת על בטיחות, אך עדיין דורש ידע נרחב בטכניקות  טיפוס מסובכות. זו הדרך הטובה ביותר להתחיל אם אתה רוצה יום אחד ללכת עם החברים שלך ולטפס בחוץ.

בולדרינג חיצוני

 זה טיפוס על סלעים גדולים בטבע ללא ציוד מלבד נעליים ומזרן.

הסלעים בדרך כלל לא גבוהים במיוחד אבל לפעמים אתה יכול למצוא את עצמך במצב שאתה צריך לטפס במקביל לרצפה, וזה יכול להיות מאוד מסובך.

בדרך כלל כשאתה עושה טיפוס מסוג זה, אתה מטייל עם כמה חברים בהרים או ביער ופשוט מחפש סלעים לטיפוס זו יכולה להיות חוויה מאוד כיפית.

הובלה

בטיפוס הובלה יש מסלולים שבהם יש קליפסים לאורך הדרך שאליהם החבל אמור להיטפס. המטפס עולה עם חבל ומכניס אותו דרך הקליפסים שהוצבו מראש, אם הוא יטפס גבוה מידי ויעבור את הקליפס האחרון מבלי להיקשר אליו הוא עלול ליפולטיפוס קירות חופשי נפילה כואבת ביותר. בגלל זה זה יכול להיות מסוכן מאוד אם אין לך ניסיון בקיר מסוג זה, מכיוון שקשה יותר ליפול למטה בבטחה בהשוואה לסגנונות טיפוס אחרים.

יש שני סוגים של טיפוס הובלה, הפנימי והחיצוני. הטיפוס בחוץ תמיד גבוה יותר וקשה מאוד לטיפוס בעוד שקירות הטיפוס הפנימיים בדרך כלל קצרים בהרבה בהשוואה לסוגים אחרים של טיפוס על קירות.

הטיפוס הפנימי כמעט זהה לחוץ עם הבדל בכמה גורמי בטיחות, למשל לא ניתן להשתמש בקסדה מכיוון שהם עלולים לעוף ולפגוע במישהו בזמן נפילה.

טיפוס סולו

זהו ללא ספק הסוג המסוכן ביותר של טיפוס על קירות. מטפס הסולו אינו משתמש בחבלים במקום זאת הוא מטפס מה שהוא רוצה ללא כל עזרה.

טיפוס הקיר הסולו מסוכן מאוד מכיוון שאין אמצעי בטיחות כמו חבלים שיכולים להציל את חייך אם משהו ישתבש.

סגנון טיפוס זה לא אמור להתאמן על ידי מתחילים, רק לאחר שתקבל מספיק ניסיון בסוג אחר של קירות טיפוס.

אתה תמיד צריך לחשוב על בטיחות לפני שמתחילים לטפס כי ברגע שאתה עוזב את ההקרקע, אין מי שיכול לעזור אם המצב ילך לא טוב.

בטיפוס מסוג זה אתה צריך לדעת בדיוק מה אתה עושה ולהיות בעל ניסיון רב.

אתה צריך לדעת לשלוט ברגש שלך טוב מאוד כי אתה לא יכול לאפשר לעצמך להיות בתחושת פחד או להתרגש כשאתה שם למעלה

ישנם סוגים רבים של טיפוס וכל אחד מהם מתאים לאיזור שונה ולאנשים שונים, כל אחד מהם יכול להיות מהנה אבל חשוב מאוד לשמור על הכללים ועל הבטיחות.

שתפו עם חברים